Corporate Design
We show your best side!
Graphics Print Web
Legfőképpen azért, mert egy érdeklődő gyakran előbb „találkozik” a vállalkozás arculatával, mint valamelyik képviselőjével. Mondjuk lát egy hirdetést valahol, vagy kap egy dm-levelet, és ha úgy véli, hogy egy adott problémájára megoldást remélhet a cégtől, akkor megnézi a honlapját, majd kapcsolatfelvételt kezdeményez. Sok-sok összetevőnek kell együtt állnia ahhoz, hogy ez megtörténjen, de ezek közül az egyik legfontosabb az a bizonyos „első benyomás”, amit leginkább az arculat hordoz. Miyen a cég logója? Igényes-e, átlátható-e, könnyen olvasható-e a hirdetése? Egységes-e a megjelenése? A honlap és a hirdetés grafikája alapján rá lehet ismerni, hogy ugyanarról a vállalkozásról van szó? Ugye, nem kell folytatnom? Nyilvánvaló, hogy a reménybeli jövendő partner – meglehet, nem is tudatosan – a megjelenés, az arculat alapján határozza meg először az ön vállalkozásának a komolyságát.
Stúdiónk több mint két évtizedes történetében két véglettel találkoztunk a leggyakrabban. Az egyiknek elképzelése sincs, hogy mit szeretne, „csináljatok valami szépet, ti vagytok a szakemberek!” – mondják. Persze van rá esély, hogy ilyenkor is születik egy igényes és jó arculat, de sokkal nehezebb a tervező dolga, ha nem kapja meg a szükséges információkat, elképzeléseket. A másik pedig kész tervvel jön, és nincs az a szakmai érv, amellyel meg lehetne győzni arról, hogy az elképzelése nem tökéletes, hogy az általa a monitorán megszeretett szín még a legfejlettebb nyomdatechnikával sem reprodukálható, és a betűtípusok kiválasztásánál is érdemes a szakember véleményére támaszkodni. A legjobb megoldás – mint az életben annyiszor – az arany középút. Legelőször is rögzítsük: az arculattervezés alkalmazott művészet, ami azt jelenti, hogy az ügyfél és a grafikus közös munkája. Nem szabad sajnálni az időt, sokat kell beszélgetni, egyrészt hogy kialakuljon a bizalom, másrészt hogy a tervező a lehető legtöbbet megtudjon a cég tevékenységéről, céljairól, hitvallásáról, a cégvezető elképzeléseiről, ízléséről, a felhasználás tervezett módjairól. Ezután kezdődik csak a logó tervezése: az első körben általában 4-5 vázlat születik, amelyben nagyon ritkán van ott a végleges verzió, de nagyon gyakran van benne olyan, amely alapján tovább lehet lépni, amelyből érdemes további variációkat készíteni egészen addig, amíg megszületik a végleges logó. A folyamatba mindkét félnek energiát kell fektetnie, mert ha ez nem történik meg, akkor hiába lesz esetleg szakmailag kiváló a logó, nem alakul ki az a kötődés, amely véleményem szerint fontos ahhoz, hogy az arculat működjön, „életre keljen”. Vagy ahogy egy márkaépítő szakembertől hallottam nemrégen: „Fontos, hogy a cégvezető szeresse a cégének a logóját és arculatát, mert csak akkor tudja elérni, hogy mások is szeressék – az arculaton keresztül a cégét és a termékét vagy szolgáltatását is”.
A logó csak az első lépés, amit általában a névjegykártya tervezése követ, azután levélpapír, boríték, honlap, esetleg e-mail- és PowerPoint-sablon. Sokan gondolják, hogy az arculati kézikönyv csak a multinacionális cégeknek „jár”, pedig nagyon hasznos, ha van egy néhány oldalas „szabálygyűjtemény” arról, hogy hol, milyen körülmények között lehet, illetve hogy nem lehet használni a logót, mik a használt színek kódjai a különféle offline és online megjelenések alkalmával – nyugodtan kijelenthetjük, hogy az egységes és igényesség megjelenéshez szinte alapkövetelmény. Különösen hasznos azon cégek számára, amelyek többféle megjelenéseket használnak: ha van arculati kézikönyv, amelyet az aktuális kivitelező rendelkezésére tud bocsátani,akkor egész biztosan kevesebb meglepetés fogja érni a plakát, rollup, zászló stb. elkészültekor, illetve van mi alapján számon kérni a munka minőségét.
Kétféle cégvezető van: aki tudja, hogy fontos a profi arculat, és aki még nem tudja. Nekünk mindkettő a célcsoportunkhoz tartozik. Ezért nemcsak azoknak a jelentkezését várjuk, akik most indítják a vállalkozásukat, hanem azokét is, akik eddig halogatták, hogy profi megjelenést rendeljenek, sőt azok is bátran jelentkezhetnek, akik terveztettek már arculatot, de színesen változtatnának rajta – néhány évenként érdemes kisebb-nagyobb „ráncfelvarrásokat” eszközölni –, vagy esetleg csak kíváncsiak egy elfogulatlan, ingyenes szakvéleményre. Minden érdeklődőt szeretettel várok tehát egy kávéra és egy kötetlen beszélgetésre budapesti stúdiónkba.